Mindennapi kenyerünk

A kényszerpihenő alatt eldöntöttem, hogy nem veszek kenyeret az üzletben. Próbálkoztam több recepttel, de egyik sem nyerte el a tetszésemet. Régebb is sok kenyeret sütöttem, de kenyérsütőgéppel, azt a tipusú kenyeret a család most nem annyira kedveli, néha azt is szoktam sütni, de hamar rá unnak. Készítettem kovászt, nagyon jó kenyerek készültek vele, de túlságosan időigényes, nincs rá kapacitásom, még így se, hogy többnyire itthon vagyunk.
Az alábbi receptet anyukám kisérletezte ki, mivel ő is süti a kenyeret, és ez a recept nekünk is bevállt. Ebből a mennyiségből 2 forma kenyér lesz, így hetente 2 alkalommal bővel elég ha sütök. Kovászra ennél a receptnél is szükség lesz.



Hozzávalók:

1 fázis (este):

50 g teljeskiörlésű liszt
200 g kenyérliszt
75 g kovász (hűtős kovász)
250 g víz

Ezeket egy nagyobb tálban összekavarom és reggelig letakarva a konyhapulton hagyom.

2-3 burgonyát héjjában megfőzök, ha megfőtt a vizet leöntöm róla és reggelig hagyom kihűlni

2 fázis ( reggel):

250 g burgonya megfőzve, az aprólyukú reszelőn lereszelve, ha egy picit több nem baj
250 g tk liszt
500 g kenyérliszt
20 g élesztő
50ml tej
1 kiskanál cukor
kb 3 dl víz
25 g só

Elkészítés:
1. Az élesztőt a cukros tejben felfuttatom.
2. Az este előkészített kovászos részhez hozzáadom a reszelt burgonyát, a liszteket, a sót, a felfuttatott elesztőt és kb 2,5 dl vizet.
3. Elkezdem dagasztani a tésztát, ha szükséges még adok hozzá vizet.
4. Ha van dagasztógép akkor könnyű dolgod van, 15-20 percig dagasztasd vele a kenyeret. Ha nincs (nekem sincs) akkor itt jön egy kicsit a nehezebb rész, mert kézzel is 15-20 percet kell dagasztani a tésztát.
5. 1 órát letakarva kelesztem.
6. A tésztát 2 részre osztom, kicsit átgyúrom és formázom őket, olajjal vékonyan kikent kalacs sütő formába teszem .
7. Újabb 40 percig hagyom kelni. Előmelegítem a sütőt 230 fokra.
8. A kenyereket lekenem vizzel és bevágom a tetejüket 3-4 helyen.
9. Sütés: 10 percig  230 fokon
               20 percig  210 fokon
               10 percig  180 fokon


Célszerű a tészta elosztásakor lemérni  az egyes darabokat, mert a végen le tudjuk ellenőrizni, hogy jól kisülte a kenyér, akkor jó ha kb 10 dkg-ot veszít a súlyából... Ha nyersen úgy 95 dkg egy kenyér, kisülve 85 dkg körül kell legyen.









Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Erdélyi hagymás rostélyos

Pulykahere másképpen!

Párizsi csokis meggyes muffin